Saturday, March 15, 2008

Bertrams hættetrøje

Bertram i sin nye hættetrøje. Modellen er fra Elsebeth Lavolds strikkebog "The viking knits collection" trøjen er den der hedder Torgeir.

Jeg har strikket trøjen i Veto, et lidt kraftigere strømpegarn til p.3-3½. Den originale Torgeir er strikket i silky-wool, der er lidt tykkere jeg brugte så bare størrelse 4år.

Trøjen er i opskriften udstyret med rullekrave. Jeg tilføjede opskriften en hætte istedet, da jeg havde samlet masker op synes jeg det så ud som en meget lille hætte. Derfor lavede jeg udtagninger 25m fra hættekanten på hver anden pind indtil hætten var bred nok. Jeg strikkede lige op indtil hætten var lang nok, så lukkede jeg af og strikkede hætten sammem på engang.
Kanten rullede, jeg pressede med vådt viskestykke. Derefter samlede jeg masker op med dobbeltgarn og lukkede af, så var det noget bedre.





Her ses trøjen uden barn, desværre fotograferet i dårlig belysning, men der er et fint snonings mønster i siderne og midt på maven.

Jeg er meget tilfreds med mit hættedesign projekt, og også med selve trøjen.

Det er ikke så let at prøve undervejs, det er ikke noget små børn har den store tålmodighed med..

No comments: